Aanmelden




Laden…

Even geduld...
Voorstelling werking Speciaal Basisonderwijs Sprankel, Den Bosch, Nederland en hun regionale opdracht

Sprankel is een speciaal onderwijscentrum voor kinderen in en direct om ’s-Hertogenbosch dat alles in het werk stelt om kind(eren) zo optimaal mogelijk te begeleiden bij hun ontwikkeling. Naast aandacht voor het zelfstandig functioneren, staan de specifieke ontwikkeling- en leerbehoeften centraal. Leerkrachten zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en de specifieke zorg aan de leerlingen. Daarnaast staan onderwijsondersteuners zoals de intern begeleiders, de orthopedagoog, de logopedisten en de therapeuten, de leerkrachten terzijde. Bij het bestuur, de stichting SIGNUM, zijn 24 scholen voor basisonderwijs aangesloten. Per 1 augustus 2014 start het Passend Onderwijs; vanaf dan maakt Sprankel deel uit van SWV de Meijerij. http://www.sbosprankel.nl/

Marcel Huijgens, directeur.

De grote diversiteit binnen type 2: hoe ons onderwijsaanbod functioneel afstemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen in type 2? Praktijkvoorbeeld.

Net door het waarderen van deze diversiteit binnen onze type 2-werking komen we tot de uitdaging om op zoek te gaan naar aanpassingen en ervaren we een meerwaarde in het leerproces van elke leerling. We nemen u mee in onze organisatie (zowel op school- klas- en leerlingenniveau en de daaraan gekoppelde schooleigen documenten) met doelgerichte differentiatie en aanpak opdat elke leerling volwaardig zou kunnen participeren aan een toegankelijk curriculum.

Els Roelstraete, directeur De Waterlelie, Moorsele & MDT 

Oprichting van type 9 in BuBaO Sint-Idesbald, een praktijkverhaal.

Hoe organiseren we ons onderwijs zodat we tegemoet kunnen komen aan de zorgvragen van de brede groep die de leerlingen binnen type9 onderwijs vormen?
Welke weg hebben we afgelegd om tot de huidige structuur te komen in samenwerking met alle teamleden uit onderwijs en zorg?

Machteld Van Asbroeck, directeur Sint-Idesbald, Roeselare

Hoe ouders betrekken bij het bepalen van de ontwikkelingsdoelen van een leerling?

Gebaseerd op het boek dat de spreker samen met Rik Prenen heeft gepubliceerd in 2014: “PRATEN MET OUDERS. Basisgids voor elke leerkracht, zorgcoördinator, opvoeder en leerlingenbegeleider”. Dit boek kwam er na talrijke gezinsconsultaties, gesprekken met leerkrachten tijdens workshops, studiedagen, cursussen en trainingen. En natuurlijk ook door literatuurstudie en wetenschappelijk onderzoek. Praten met ouders gaat over gesprekken tussen leerkrachten, opvoeders, zorgbegeleiders, leerlingenbegeleiders enerzijds en ouders anderzijds. Het is als het ware een gids voor onderwijsmensen, opvoeders en leerlingenbegeleiders om hen inzicht te verschaffen in het ingewikkelde proces dat zich op communicatief vlak afspeelt. Vertrekkend van dagelijkse praktijksituaties worden tal van valkuilen beschreven en worden wegen aangereikt om te komen tot meer succesvol communiceren met ouders.

Maurits Wysmans, UCLL

Co & Co samen voor de klas: een meerwaarde? Zes modellen van co-teaching in het pre-waarborgproject en eerste bevindingen.

In het pilootproject ‘samen sterker op de klasvloer’ met middelen van de pre-waarborg­regeling trekken we resoluut de kaart van ‘co-teaching’. Co-teaching gebruiken we hier in de context van inclusief onderwijs waarbij een leerkracht gewoon basisonderwijs en een personeelslid uit het buitengewoon basisonderwijs samen een co-team vormen. Hoe krijgt co-teaching in dit project vorm? We bespreken zes modellen van co-teaching, eerste bevindingen en het perspectief van co-teachers én leerlingen.

Projectgroep Annemie Jennes, Greet Vanhove, Lien De Feyter, Dienst Lerenden